چهارشنبه بیست و دوم آذرماه سال 1396 خورشیدی
انتظار فرج
« تزكيه » به معناي پاكيزه كردن است. يعني پاكيزه كردن امري كه به مرور زمان، مخلوط با عوامل غير خودش شده است، به حدي كه اصالت اوليّه خودش را از دست داده است و وقتي با او روبه رو مي شويد، چيز و معناي ديگر از آن استنباط مي كنيد.
دفعات مشاهده: 4996 • تاریخ درج : چهارشنبه 17 فروردین 1390  •

تزكيه اخلاق
 « تزكيه » به معناي پاكيزه كردن است. يعني پاكيزه كردن امري كه به مرور زمان، مخلوط با عوامل غير خودش شده است، به حدي كه اصالت اوليّه خودش را از دست داده است و وقتي با او روبه رو مي شويد، چيز و معناي ديگر از آن استنباط مي كنيد.
اينجاست كه نياز به پالايش اين امر احساس مي شود. بايد امر فوق را در آزمايشگاهي مجهّز برد و مواد زائد و مضّر را با عمل تصفيه از آن جدا كرد و شيء را به حالت اوليه اش برگرداند.
بعضي از اموري كه مضّر به اخلاق و وجدان انسان است به سبب عوامل گوناگون كه در طول تاريخ حيات آنها به وجود مي آيد، اطراف و حول وحوش حيات اين شخص را مي گيرد، كم كم آنها را از حالت اوليّه دور مي كند و تبديل به موجوداتي مي كند كه فقط شكل ظاهري آنها به مانند انسان است نه حقيقت آنها. به عنوان نمونه مي توان در صدر تاريخ بشريت قابيل را نام برد. قابيل فرزند اولين پيامبر است. اما بعضي از امور خلاف طبيعت بشر بر او حاكم مي شود و عنان اختيار او را در دست مي گيرد و به عنوان اولين گناهكار و قاتل در تاريخ بشر نام او را ثبت مي كند.
بعدها در دوره هاي بعدي تاريخ مي توان به نامهاي بسياري برخورد كرد كه اخلاق رذيله بر سرنوشت آنها حاكم شده است. مثل قارون در زمان حضرت موسي و ابولهب در زمان رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم.
اينان كساني هستند كه به گواه تاريخ از اقوام و نزديكان فاميلي پيامبران نام برده است. اما اخلاق فاسده سراسر وجودشان را تباه كرده است. در وجود اينان هر چيزي يافت مي شود،‌ جز اخلاق فاضله و حب و عشق به خداي يكتا. طينت و سرشت سوء‌ و بد اينها بر طينت و سرشت حسن و نيكشان غلبه يافته است و طبيعت اوليه انساني آنها را دگرگون ساخته است. به حدي كه آرامش روحي خود را در پرتو آزار رساندن و شكنجه دادن به انبياء الهي مي يابند.
انبياء‌ الهي براي جلوگيري از سرايت اخلاق اين گونه افراد به انسان هاي ديگر، به ميدان مي آمدند و بشر را از افتادن به اين وادي هاي هولناك بر حذر مي دادند، امر تصفيه و تزكيه اخلاق را بر عهده مي گيرند و آنچه را كه از اخلاق رذيله است بر آنها مي شمارند و از عمل به آنها حذرشان مي دهند و به سوي اخلاق حميده و فاضله رهنمونشان مي نمايند. اين مسئله در سيره انبياء از اهميت خاصي برخوردار مي باشد و آنها هيچ گاه در امر خطير تصفيه و تزكيه اخلاق آدميان خستگي به خود راه نداده اند. به حدي كه تزكيه اخلاق در سيره آن بزرگواران به عنوان قانون ياد شده است و تاريخ هيچ پيامبري را به ياد نمي آورد كه قانون « تَخَلَّقُوا بأخْلاق الله » در دست آنها نبوده باشد.
 
بیشتر بدانید :   • تزکیه     • اخلاق    
شما هم برای تزكيه اخلاق نظر دهید  

 
 
 
          
نظرات کاربران برای تزكيه اخلاق  

هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است