چهارشنبه یکم شهریورماه سال 1396 خورشیدی
پرسش: در خصوص اعتقاد سایر ادیان الهی همچون مسیحیت و یهودیت و زرتشت به وجود یک منجی همانند حضرت مهدی (ع) در اسلام، توضیح دهید؟
دفعات مشاهده: 7563 • تاریخ درج : یک شنبه 25 اردیبهشت 1390  •


اعتقاد ادیان الهی به منجی  
پرسش:
در خصوص اعتقاد سایر ادیان الهی همچون مسیحیت و یهودیت و زرتشت به وجود یک منجی همانند حضرت مهدی (ع) در اسلام، توضیح دهید؟
 
پاسخ:


مسأله عقیده به ظهور یک مصلح جهانی در پایان دنیا امری عمومی و همگانی است و اختصاص به هیچ قوم و ملتی ندارد. منشأ این اعتقاد علاوه بر اشتیاق درونی و میل باطنی هر انسان (که به طور طبیعی خواهان حکومت عدل و برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان است)، نویدهای بی شائبه پیامبران الهی در طول تاریخ بشریت به مومنان و آزادی خواهان جهان است.

 مسیحیان به وجود حضرت مهدی (عج) عقیده دارند و می گویند: او در آخر زمان ظهور خواهد کرد در انجیل آمده است:«این شخص پسر ابراهیم است زیرا که پسر انسان آمده است تا گمشده را بجوید و نجات بخشد که ملکوت خدا می باید در همان زمان ظهور کند».[1]

درباره زمان ظهور عقیده دارند:«اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکه آسمان جز پدر من و بس لیکن چنان که ایام نوح بود ظهور پسر انسان نیز چنان خواهد بود... لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می آید».[2]

یهودیان معتقدند که در آخر الزمان«ماشیع»(مهدی بزرگ) ظهور می کند و برای همیشه در جهان حکومت می کند، او را از اولاد حضرت اسحاق می پندارند در صورتی که تورات کتاب مقدس یهود او را صریحا از اولاد حضرت اسماعیل دانسته است.[3]

قرآن مجید مطلبی را از زبور حضرت داود نقل می کند که عینا در زبور فعلی موجود و از تحریف مصون مانده است. قران کریم می فرماید:

 «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ»[4]یعنی:«ما علاوه بر ذکر (تورات) در زبور نوشتیم که در آینده بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.»

مقصود از ذکر در این آیه شریفه تورات موسی (ع) است که زبور داود (ع) نیز پیرو شریعت تورات بوده است. متن زبور که قرآن مجید از آن خبر داده است و در عبارت زبور موجود است عبارتست از:«زیرا که شریران منقطع می شوند، اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد. و حال اندک است که شریر نیست می شود که هر چند مکانش را جستجو نمایی ناپیدا خواهد بود. اما متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد. ... خداوند روزهای صالحان را می داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود. لکن شریران هلاک خواهند شد و دشمنان خداوند، مثل پیه بره ها فانی بلکه مثل دود تلف خواهند شد.»...[5]هم چنین در تورات آمده است:«و در ایام اخر واقع خواهد شد... جمیع امت ها به سوی آن روان خواهند شد.. او امت ها را داوری خواهد نمود و قومهای بسیاری را تنبیه خواهد کرد.... امتی بر امتی شمشیر نخواهد کشید و بار دیگر جنگ را نخواهند آموخت.»[6]

«اگر چه تاخیر نماید، برایش منتظر باش، زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد ... بلکه جمیع امت ها را نزد خود جمع می کند و تمامی قوم ها را برای خویشتن فراهم می آورد.»[7]

زرتشتیان معتقدند که«سوشیانس»(نجات دهنده بزرگ) دین را در جهان رواج می دهد. فقر و تنگدستی را ریشه کن می سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار گرداند.

در کتاب زند که از کتب مقدسه زرتشتیان است درباره انقراض شوارت و وراثت صلما که پس از درهم شکستن شوکت جباران زمام امور جامعه را بدست خوهند گرفت، چنین آمده است:«لشکر اهریمنان با ایزدان دایم در روی خاکدان محاربه دارند و غالبا پیروزی با اهریمنان است، اما نه به طوری که بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند، چه در هنگام تنگی از جانب اورمزد که خدای آسمان است به ایزدان که فرزندان اویند یاری می رسد و محاربه ایشان نه هزار سال طول می کشد آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان می شود و اهریمنان را منقرض می سازند و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان عالم کیهان رو به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.»[8]در بخش گاتها که یکی از بخش های چهار گانه اوستا است، چنین آمده است:«و هنگامی که سزای این گناهکاران فرا رسد پس آنگاه ای "مزدا"! کشورت را "بهمن" در پایان برپا کند. از برای کسانی که دروغ را به دستهای راستی سپرند، و خواستاریم از آنانی باشیم که زندگی تازه کنند.»[9]

اینها گوشه ای از مطالبی است که در کتب مقدس ادیان دیگر آمده است و همه از عقیده آنان به یک منجی و هدایت گر خبر می دهد. علاوه بر ادیان، این عقیده در میان ملل و اقوام مختلفی که پا به عرصه گیتی نهاده اند وجود داشته است.[10]



--------------------------------------------------------------------------------

[1]انجیل لوقا- باب 19 بندهای 8-13.

[2]انجیل متی باب 24 صفحه های 36-30-44 و انجیل موقس چاپ 13 بندهای 32-33- 35.

[3]عهد عتیق – سفر پیدایش – فصل 17 بندهای 5-8-20 و فصل 18 بند 19.

[4]انبیاء آیه 105.

[5]عهد عتیق- کتاب مزامیره مزمور 37، بندهای 9- 38.

[6]تورات، کتاب اشعیای نبی باب دوم، بندهای 2-4.

[7]تورات، کتاب حیقوق نبی باب 2، بندهای 3- 5.

[8]بشارات عهدین ص 237.                                                        

[9]اوستا- گاتها- بندهای 8 و 9.

[10]با استفاده از کتاب ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان- نوشته سید اسدالله هاشمی شهیدی انتشارات مسجد جمکران.

 
 
شما هم برای اعتقاد ادیان الهی به منجی نظر دهید  

 
 
 
          
نظرات کاربران برای اعتقاد ادیان الهی به منجی  

هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است