دوشنبه سی و یکم شهریورماه سال 1393 خورشیدی
عن ابی عبدالله قال:«من قرا البقرة و آل عمران جاء یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل العمامتین أو مثل الغیابتین»....
دفعات مشاهده: 3012 • تاریخ درج : سه شنبه 25 مرداد 1390  •
خواص سوره بقره و آل عمران
 
عن ابی عبدالله  قال:«من قرا البقرة و آل عمران جاء یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل العمامتین أو مثل الغیابتین»
از امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمودند:
هر كس سوره بقره و آل عمران را بخواند، روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر، یا دو عبا و یا دو سایبان، بر سر او سایه می افكنند.
عن علی بن الحسین علیه السلام قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :« من قرآ أربع آیات من أول البقرة و آیة الكرسی و آیتین بعدها و ثلاث آیات من آخرها لم یر فی نفسه و ماله شیئا یكرهه و لا یقربه الشیطان و لاینسی القران»
از امام صادق علیه السلام روایت شده كه پیامبر اكرم صلی الله و علیه و آله و سلم فرمودند: هر كس چهار آیه اول سوره بقره را با آیه الكرسی و دو آیه بعد از آن به همراه سه آیه آخر سوره بقره  را تلاوت كند هیچ گونه بدی و ناراحتی در جان و مال خود نمی بیند، شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فرموش نمی كند.
روی عن النبی صلی الله علیه واله و سلم قال:«من قرأ هذه السورة أعطاه الله بكل خرف أمانآ من حر جهنم  و  إن كتبت بزعفران و علقت علی أمراة لم تحمل، حملت بأذن الله تعالی و إن علقت عن نخل أو شجر یرمی ثمره او ورقه أمسك بإذن الله تعالی»
از پیامبر  صلی الله علیه واله و سلم روایت شده: هر كس سوره آل عمران را تلاوت نماید، خداوند به هر آیه ای از آن امانی از آتش جنهم به او مرحمت می فرماید و اگر به زعفران نوشته شود و به زنی كه حمل خود را نگه نمی دارد آویزان نمایند، حملش را به اذن خداوند نگه می دارد و هم چنین اگر بر درختی كه ثمر خود را نگه نمی دارد، آویزان نماید به اذن خداوند ثمرش را نگه می دارد.
عن الصارق علیه السلام قال:«إن كتبت بزعفران و علقت علی إمرأة ترید الحمل حملت بإذن الله تعالی و إن علقها معسر یسر الله آمره و رزقه الله تعالی»
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر این سوره با زعفران نوشته شود و زنی كه دوست دارد بچه دار شود آن را همراه خود نگه دارد به اذن خداوند متعال حامله گردد و اگر كسی كه گرفتار است آن را همراه خود نگه دارد، مشكلش به اذن خدا آسان شود و خداوند او را روزی دهد.
 
ختومات و توسلات
 
دو گنج الهی برای برآورده شدن حوائج
قال علی بن الحسین علیه السلام :«إن آیتین من آخر سورة البقرة كنزان من كنوز الجنة كتبها الله تعالی بید قدرته قبل أن خلق السموات و الارض بألفی عام و من قرأها كفاه الله تعالی جمیع مهمات دنیاه و جمیع مهمات آخرته و لم یقربه الشیطان»
امام سجاد علیه السلام فرمود: به درستی كه دو آیه آخر سوره بقره، گنجی از گنج های بهشتی است كه خداوند به دست قدرت خود دو هزار سال قبل از آنكه چیزی را خلق كند نوشته است، ‌كسی كه آن دو آیه را قرائت كند خداوند تمام حوایج دنیا و آخرتش را برآورده می كند و شیطان به او نزدیک نمی شود.
 
دو آیه آخر سوره بقره
از رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم روایت شده: دو آیه آخر سوره بقره
«آمن الرسول بما انزل...... فانصرنا علی القوم الكافرین»
هم قرآن و هم دعا و هم خشنودی خداست و هر كس بعد از نماز عشا آن را بخواند او را از قیام در شب كفایت می كند(مثل این است كه شب را به عبادت گذرانده)
پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: هر كس این دو آیه آخر سوره بقره را در منزل قرائت كند، شیطان داخل آن منزل نخواهد شد.
 
بیدار شدن در وقت معین
ذكر شده كه اگر این آیه را در وقت خواب بخوانند و از خدای متعال درخواست نمایند كه در وقت معین بیدار شوند ان شاء‌ الله به بركت آیه شریفه بیدار می شوند.
«و إذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا و اتخذوا من مقام إبراهیم مصلی و عهدنا إلی إبراهیم و إسماعیل أن طهرا بیتی للطائفین و العاكفین و الركع و السجود»
 
 
برخی از خواص آیة الكرسی   
 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم «یا علی! علیك بتلاوة ‌آیة الكرسی فی دبر صلاة المكتوبة فانه لا یحافظ علیها إلا نبی أو صدیق او شهید»
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود: یا علی! تو را به خواندن آیة الكرسی بعد از هر نماز واجب سفارش می كنم به درستی كه محافظت بر خواندن این سوره نمی كند مگر پیامبر و یا راستگو و یا شهید.
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:«سمعت نبیكم علی أعواد المنبر و هو یقول: «من قرأ آیة الكرسی فی دبر كل صلاة مكتوبة، لم یمنعه من دخول الجنة إلا الموت و لا یواظب علیها إلا صدیق أو عابد.»
از علی علیه السلام روایت شده كه فرمود: «از پیامبر شما در حالی كه بر منبر تشریف داشت شنیدم كه فرمود: هر كس آیة الكرسی را بعد از هر نماز واجب قرائت كند، مانعی به جهت داخل شدن به بهشت ندارد مگر مرگ (یعنی وقتی مرگش فرا برسد بدون هیچ مانعی وارد بهشت می شود) و بر قرائت آیة الكرسی مواظبت نمی كند مگر انسان راستگو و عابد.»
«قال ابا الحسن الرضا علیه السلام : من قرأ آیة الكرسی عند منامه لم یخف العالج أن شاء الله و من قرأها بعد كل صلاة لم یضرة ذوحمة»
امام رضاعلیه السلام فرمود: «هر كس هنگام خواب آیه الكرسی را تلاوت كند، به خواست خدا به مرضی كه او را فلج كند گرفتار نمی شود و هر كس پس از هر نماز آن را بخواند، هیچ گزنده ای به او آسیب و آزار نمی رساند.»
روایت است كه اگر كسی حاجتی داشته باشد و بخواهد زود بر آورده شود به صحرا رفته و در جایی كه كسی نباشد، خطی به دور خودش بكشد و با حالت تواضع نشسته و هفتاد مرتبه آیه الكرسی را تا «و هو العلی العظیم» بخواند بی شک حاجتش بر آورده می شود و این توسل و ختم از مجربات می باشد.
 
برای بر آورده شدن جمیع حوایج، در هنگام غروب آفتاب،‌ چهل و یک بار آیة الكرسی خوانده شود ان شاء الله حوایج بر آورده می شود.
 
برای بر آورده شدن حاجت ها، هفت روز روزه گرفته و در هر روز، دو ركعت نماز به این كیفیت بخواند: در ركعت اول بعد از حمد سه مرتبه سوره طلاق و در ركعت دوم بعد از حمد،‌ ده بار سوره توحید خوانده شود و بعد از سلام به سجده رفته و هفت مرتبه بگوید: «سبوح قدوس رب الملائكة‌ و الروح» و آنگاه سر بر دارد و نود و یک مرتبه آیة الكرسی را بخواند، أن شاء الله حاجتش بر آورده می شود.
 
از علما و بزگان نقل شده كه اگر كسی به عدد نام خود (به حروف ابجد) آیة الكرسی را قرائت كرده و بر قرائت آن مداومت داشتهباشد ابواب رجمت الهی به روی او گشوده شده و سعادت به او روی می آورد و فقر و گرفتاری از او بر طرف می شود أن شاء الله. 
ذكر شده: كسی كه هفت روز در هنگام طلوع خورشید، قبل از این كه با كسی حرفی بزند، رو به قبله بایستد و یک مرتبه آیة الكرسی را قرائت نماید و در بین دو میم كلمه «یعلم ما بین» هلاكت دشمن را از خداوند تقاضا كند، ‌شک نكند كه دشمنش نابود می شود و اگر در بین دو عین كلمه «یشفع عنده» از خداوند محبت شخصی را بخواهد شک نكند كه محبتش در قلب آن شخص اثر می كند.
 
برای رفع مشكلات و تسهیل در امور پیش از بر آمدن آفتاب و بعد از نماز صبح،‌ به شش جهت حمد و آیة الكرسی خوانده شود و بعد یک مرتبه آیه الكرسی خوانده و به كف دست بدمد و یک بار دیگر آیة الكرسی را خوانده و به جیمع اعضای بدن بدمد برای رفع مشكلات مطلوب است.
از حضرت علی علیه السلام روایت شده است هر گاه كسی درد چشم داشته باشد،‌ چه کند؟ فرمودند: آیة الكرسی را بخواند و در قلبش نیت شفا نماید.
 
سلمان فارسی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت كرده: «هر كس آیة الكرسی را با زعفران بر كف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت نوبت چنین كند، ‌هرگز چیزی را فراموش نكند و فرشتگان برای او طلب آمرزش نمایند.»
 
منقول و مجرب است هر گاه كسی بخواهد فرزند پسر داشته باشد بعد از آنكه مدت چهار ماه از حمل بگذرد، صورت زن را به طرف قبله نماید و آیة الكرسی را خوانده و دست بر پهلو و شكم زن بگذارد و بگوید:
«اللهم انی قد سمیته محمدآ»
و قصد و نیت نماید كه نام فرزندش را محمد بگذارد و بعد از آن كه فرزندش پسر شد نام او را محمد بگذارد.
                                                                                                         
برآورده شدن حوایج و رفع گرفتاری
ذکر شده به جهت رفع شداید و گرفتاری ها و بر آورده شدن حوایج، سر  را برهنه کند ( روی سر انسان چیزی نباشد ) و دست ها را بر سر نهاده  بگوید: ( اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السماوات و الارض طوعا و کرها و الیه یرجعون)(آل عمران، آیه 83) و حاجت خود را طلب نماید، ان شاء الله برآورده خواهد شد.
مرحوم نراقی رحمه الله روایت کرده که برای رفع فقر و گرفتاری سه مرتبه سوره ی آل عمران را بدون این که در بین آن با کسی صحبت کنند، بخوانند و در هر بار وقتی آیه ی  (قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی ء قدیر * تولج الیل فی النهار و تولج النهار فی اللیل و تخرج الحی من المیت و تخرج المیت من الحی و ترزق من تشاء بغیر حساب) را قرائت کرد، هفت مرتبه این دعا را بخوانند: (اللهم یا فارج الهم و یا صادق الوعد و یا موفی العهد یا لا اله الا انت فرج همی و حزنی و اقض عنی و دینی من الفقر و الفاقه برحمتک یا ارحم الراحمین) خزاین نراقی ، ص207�
ذکر شده برای برآورده شدن جمیع حوایج ، تا سه شب در ثلث آخر شب وضو گرفته و در جایی که کسی او را نبیند ، با حضور قلب و رو به قبله هزار مرتبه بگوید: ) فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم ( آیه 137 و بعد از هر صد مرتبه بگوید: ) اللهم اکفنی حاجتی(  و حاجت خود را ذکر کند و بعد از ذکر حاجت بگوید: ) انک علی کل شی ء قدیر (. منتخب الختوم، ص 58
 
امان از انحراف و گمراهی
امام صادق علیه السلام فرمود: ) آیه ی ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب (  آیه 8 را زیاد بخوانید تا از راه حق منحرف نشوید. تفسیرصافی، ج1
 
رفع درد و ناراحتی
از امام باقر علیه السلام روایت شده که: (( شخصی به امیرالمؤمنین علیه السلام از درد کمر شکایت کرد و عرض کرد که شب ها از شدت درد بیدار می ماند. حضرت علی علیه السلام فرمود: دستت را بر موضعی که درد می کند بگذار و سه مرتبه بگو: )و ما کان ان تموت الا باذن الله کتابا مؤجلا و من یرد ثواب الدنیا نؤته منها و من یرد ثواب الاخرة نؤته منها و سنجزی الشاکرین(  آیه 145 و بعد هفت مرتبه سوره ی ) انا انزلناه ( را بخوان، به درستی که از مرض ها شفا می یابی. ))
 
رفع تحیّر و سرگردانی
در کتاب الدر النظیم ذکر شده: (( اگر کسی این آیه ی شریفه ) قل انّ الفضل بید الله یؤتیه من یشاء و الله واسعٌ علیم * یختص برحمته من یشاء و الله ذو الفضل العظیم(  آل عمران ، آیه ی 73 و 74 را در ورقی بنویسد و کسی که (در مساله ای) متحیر باشد و قصد رفتن به خواستگاری داشته باشد، در حالی که به خواست خداوند متعال حاجتش برآورده شده و به نتیجه می رسد.))
 
ایمنی از دشمن
از امام صادق (ع) راویت شده که: در شگفتم از کسی که (از دشمن و یا غیر آن) می ترسد، اما به این سخن خدا پناه نمی برد! )حسبنا الله و نعم الوکیل(  آیه 173  زیر خداوند متعال می فرماید: )فانقلبوا بنعمه من الله و فضل لم یمسسهم سو ( آیه ی 174 
 
ادای قرض
در روایت ذکر شده که یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به نام معاذ بن جبل قرض بسیاری داشت، پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند: )ای معاذ آیا دوست داری خداوند قرض تو را ادا کند؟(
معاذ عرض کرد: آری یا رسول الله
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بگو:)قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعزُ من تشاء و تذلُّ من تشاء بیدک الخیرُ انک علی کل شیء قدیر * تولج اللیل فی النهار و تولج النهار فی اللیل و تخرج الحی من المیت و تخرج المیت من الحی و ترزق من تشاء بغیر حساب(  آیه ی 26 و 27  در ادامه بگو : )یا رحمان الدنیا و الاخرة و رحیمهما ، تعطی منهما ما تشاء و تمنع منهما ما تشاء اقض عنی دینی ( پس اگر به اندازه ی زمین که پر از طلا باشد، بدهکار باشی، خداوند آن را ادا می کند. التعقیب ص 51
 
غنا و توانگری
از سید بن طاوس رحمة الله علیه روایت شده: (( گفتن روزی صد مرتبه )حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر( باعث غنا و توانگری می شود انشاءالله))  ادعیه و ادویه، ج3
در کتاب صدف مشحون از میر داماد نقل فرموده که برای برآورده شدن حاجات و حصول عزت و گشایش رزق و دفع فقر تا چهل روز هر روز چهل مرتبه آیه ی شریفه ی )قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شیء قدیر(  آیه ی 26 خوانده شود و هر بار بعد از ختم ، سه مرتبه یا الله بگویید و سه مرتبه این دعا را بخوانید: )انت الله الذی لا اله الا انت لا شریک لک تجبرت ان یکون لک ولدٌ و تالیت ان یکون لک شریک و تعظمت ان یکون لک وزیر یا الله یا الله یا الله اقض حاجتی بحق محمد و ال محمد صلواتک علیه و علیهم اجمعین (
 
جهت فرزند دار شدن
ذکر شده: (( اگر کسی فرزند دار نمی شود آیه ی ) قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعزُّ من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر( آیه ی 26  را نوشته، آن را در آب بشوید و از آن آب بیاشامد. ))
 
شما هم برای خواص سوره بقره و آل عمران نظر دهید  

 
 
 
          
نظرات کاربران برای خواص سوره بقره و آل عمران  

هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است